Лични разкази

Преди и след хиляда години


Цял живот проф. Асен Василиев (1900-1981) обихожда черкви и манастири - трябва да имат близо хиляда. И да не стъпи ни веднъж в родното село на народния светец Йоан Рилски! Щърба би била без това биографията му наистина, непълна... Нали все ни повтаряше: „Момчета, ние не си познаваме чифлика!”
Стягахме се месеци наред да прескочим до Скрино - ей го къде е, един ден ще ни стигне. Пречеше ни осемдесетгодишнината на професора. Пък се бе родил навръх 2 юни. Както и да е, отпразнувахме я и без да се гласим никак, намерихме се хора близки духом, изпяхме му една „Многая лета” за здраве. Така дойде есента.
А през есента, на 19 октомври, е празникът на св. Йоан Рилски. Глождеше ни съмнение, че в Бобошево, улисани във всекидневни грижи, са позабравили за своя покровител. Било е и това, разбира се, но в последните години, без никой да ги подсеща или задължава, тукашните хора бяха възстановили курбана при стария манастир над Скрино. Там, в местността Черковника, на отколешния Отчов ден от незапомнено време са се събирали хора за почит към Рилския чудотворец.
Седнахме с председателя на общинския комитет на Отечествения фронт Михаил Виделов в колата и поехме нагоре по тесен път с много криволици към Скрино. Там ни чакаше скринският кмет Анани Захариев - дългогодишен местен общественик, който не мислеше да се разделя с родното си село. Волгата запъпли към мястото на курбана.
Мястото беше наистина необикновено. Имаше едри дървета лещаци, на неколкостотин години, реликтова гора под защитата на ЮНЕСКО. Ще си помислиш: покрай лещаците световната културна общност всъщност защищаваше светеца от Рила!... Параклис, посветен нему, е съществувал допреди двайсетина години. Войнстващият атеизъм му бе сложил край - да не би да останем назад. Но още имаше следи от стар манастир. Воловарчета тъдява намирали парченца хоросан с бледи цветни фрески върху тях. Един студент занесъл на професора си в София няколко такива отломки, но нямало време да се дойде на място и така пощаденото от вековете било доунищожено от престъпно нехайство. Бай Асен разпозна средновековна тухла със своеобразен автограф на строителя върху нея - отбелязал бе човекът двата си пръста върху глината. Кметът я прибра на съхранение.
Поехме нагоре към пещерата. Чудесна букова гора растеше наоколо. Заглеждахме се в прясно окапалата шума за жълъд. Пътем кметът се изповяда, че не успели да опазят единия от трите вековни бора на своето място. Скринци го пазили с години, ала хората от съседното село намерили сгода да му ударят брадвата в корена.
От нетърпение забравихме годините на бай Асена и неговия ишиас, дето го бе държал лани осемдесет и два дена на легло в болницата, та трябваше самият той да ни подсети. Взехме да посядваме с него на корените по пътеката за почивка. Поподкрепяхме го за раменете, докато излезем на пътека. Почти юношеското ни общо увлечение ни подвеждаше - все пак човек трябва да си вярва и на годините. Една сутрин, след нощно винолюбие, бай-Асеновата съпруга му бе оставила мълчаливо на възглавницата кръщелното свидетелство - изящен семеен комплимент.
Хванахме по равната пътека накъм запад. И ето ти я пещерата!
То не бе пещера, ами дупка в скалата, съвсем тясна, колкото да си постеле човек една чергица и да опъне крака върху нея. Имаше вътре подпрян на скалата лик на свети Йоан Рилски. Стар дъбов кръст бе положен до него. „Двураменен, голготски, има-няма стотина години” - прецени проф. Василиев. Макар да бе едър българин, той се завря в пещерата и долу-горе се събра в нея.
Докато си почиваше така, седнал на камъка, заради нас, околните, а повече насаме той даде израз на едно облекчение за отдавнашния си мерак да бъде на това рядко кътче от духовната карта на Югоизточна Европа с думите: „Ех, дядо Иване, дядо Иване! Хиляда години пaзи България ти. Пазй я още хиляда!”
Не го нарече „свети Иване”, а „дядо Иване”. Като далечен роднина.
Заслизахме полека по пътеката надолу. Бай Асен се придържаше за коренаците на буките, придържахме го и ние за ръката.
На сгодно място в гората бе скована от пръти маса с пейки за трапеза. Извадиха домакините скринска сливовица, правена от сини сливи и грозде перла. Намери се и нещо за мезе. И в тази най-българска среда, на орлов полет височина над равнището на река Струма бе обсъдено международното и вътрешното положение. Прегледът на събитията завърши по нашенски с анекдот, разказан от бай Асена. Обща бе идеята да се вдигне най-сетне паметник на Хитър Петър.
От Руй (или Руен) - така се нарича планината - тече буйна струмена вода. Построена е с народни средства голяма чешма. Идват и досега на нея да се плискат по лицето и очите за здраве. А през самото Скрино неспирно текат вади с вода, както са текли навремето, да речем, в града Карлово.
Замръкнахме в селото. Разгеле, тъкмо бе дошъл Славе Величков - тукашен учител, живеещ в град Станке Димитров (дн. Дупница). Седнахме под лозницата в двора на старата му къща и той разказа едно от многото народни предания за Йоан Рилски: как бил воловарче у един скрински чорбаджия и веднъж кравата му се отелила отвъд Струма, а той я прекарал обратно отсам реката. Отвъд и отсам реката на Времето... Има я тази склонност към подобно схващане за света у нашите бездипломни интелигенти от миналото.
Не е подминато и тук евангелското правило „Никой не е пророк в отечеството си”. Прокудили скринци светеца още от младини, затова и до днес ги наричат „светогонци”. На два пъти свети Иван бил проклел родното си село. А трижди го благословил!
„Знам от дяда си - завърши учителят Величков, - че в пещерата, където сте били, е имало подница за печене на хляб и връшник. Чак от времето на свети Ивана са останали, но са разпилени и разсипани сега. И стари черкви е имало, пак от негово време...”
Тръгнахме си. Тъкмо по радиото предаваха последните новини за ирано-иракския конфликт, за президентските избори в Съединените американски щати, за китайски ядрени опити в атмосферата, стачки в Полша...
Нещо не ни се приказваше като на идване към Скрино.
„Свети Иване, свети Иване! Хиляда години пaзи България ти - пазй я още хиляда...”
Скоро чрез откритието на Смоленския епископ Нестор Костенечки бе станало известно, че още в X век почитта към Рилския светец достига Северния океан. В Русия и до днес има град Рилск, в околностите на град Курск, в обсега на магнитната аномалия. На Рилския светец си е бил посветил кораба мореплавателят Григорий Шелихов, който навсякъде по пътя си строил параклиси в негова чест, та чак и на полуостров Аляска.
„Свети Иване, свети Иване! Пазй ни - ако можеш ни опази.”
В деня на самия курбан сред непрестанен дъжд изпъплихме в дълбоката кал пак с колата до мястото на стария манастир. Доста хора се бяха събрали въпреки лошото време. Пещерата беше отрупана с дарове - пешкири, ризи, кърпи, плетива. На храстчето до входа й завързаха вълнени конци - такова е поверието за здраве. Дървеният голготски кръст на отшелника стоеше сред мокри горски цветя, гергини, жълта букова шума.
Припомням: местните обществени дейци бяха надмогнали всякакви идеологически задръжки, уважили бяха по съвест народните чувства, та дори и официален печатен плакат за събора-курбан бяха разпространили из околността.
Имахме повод да научим подробности за празнуването на хилядагодишнината от смъртта на Рилския светец в манастира на негово име. Разказа ни я човек от личната охрана на Георги Димитров.
А докато сварим да вместим необикновения си пътепис върху страниците на седмичника „Антени”, бай Асен Василиев взе, че умря - без да се кани и без да иска разрешение от нас.
Просто му се свършиха дните.
Разказът за общото ни пътуване до пещерата на свети Ивана над Скрино се превърна в прощално слово.
Студенее ми още камъкът в пещерката. Кара ме да се изправя.


Църковен вестник
Духовна култура
Архив по автори
Архив по броеве

E-книги

Книга за гости
Връзки
За нас...
        

Илия Пехливанов   

100 години Софийска духовна семинария "Св. Йоан Рилски"

Неугасващо огнище на православния християнски дух
Храмът Св. Йоан Рилски към Софийската духовна семинария
Ктитори за построяването на Семинарията в София
Почитта към Св. Йоан Рилски в Гърция - Атинският богослов проф. Димитриос Гонис открива неизвестни сведения за духовната общност на балканските народи
Архитектурата на Семинарията - Фридрих Грюнангер 1856-1929
Преди и след хиляда години

         

 



Tази страница е част от архив, който вече не се поддържа!
Заповядайте в новия православен портал Двери БГ!