Антиканонична канонизация Да предам и тялото си на изгаряне - щом любов нямам, нищо ме не ползва. (1 Кор. 13:3) Наскоро националните медии съобщиха, че т. нар. алтернативен синод бил канонизирал за светци духовници, които са станали жертва на комунистическия режим след 1944 г., а също и убития неотдавна край Банско разколнически свещеник. Целият този акт е неистински: неистинска канонизация, дело на неистинска църковна институция и с неистински цели. Всички знаят това и никой не вярва в тази канонизация - включително лъжесинодът, който я извършва и медиите, които разпространяват тази новина. А тъкмо светостта е напълно несъвместима с неистинността. Защото светците са тези избрани съсъди Божии, които не само живеят според истината и умират в истината, но и постигат пълнотата на онова неизразимо всетайнство, което апостолът нарича любов и което е повече от саможертвата. Светците са онези люде, които след земната си смърт се радват на особената Божия благодат и са приети сред небожителите в Царството Божие. Те са приети в славата и с това стават светъл пример за подражание от всички нас. Но как можем да узнаем дали даден човек е влязъл след кончината си в славата Божия? С какви човешки мерки можем да го установим? С никакви. Никакъв човешки съд не може сам да отсъди кой е получил Божия венец, освен ако Бог Сам не ни даде несъмнени свръхестествени и благодатни знаци за небесна прослава. Такива знаци са чудесата свързани с живота преди смъртта на светците и особено с техния посмъртен живот: нетленност на мощите, изцеления, застъпничество и пр. В този процес винаги Бог е първият. Земната Църква Го следва, а не поема сама инициативата. Светците - именно защото са прославени от Самия Бог - са носители на огромен авторитет. Добре е да бъдем близки с тях, защото тази близост ни позволява и ние някак да се осеним с божествената им слава. Но тъкмо оттук произлиза и едно голямо изкушение: вместо да станем близки с онези, които Бог е прославил, да направим обратното: самите ние да прославим нашите близки. Голямо е изкушението да изместиш Бог от началото на този процес и сам да поемеш инициативата при канонизацията: да създаваш (пък било и с най-добри намерени) по свои човешки критерии подобни уж небесни свръхавторитети, за да можеш след това да се ползваш от тях. Подобно користно канонизиране обикновено се отнася или до страдалци и жертви, или до популярни, уважавани и обичани личности с големи заслуги. Канонизацията им се прави с цел да се допълни земният авторитет на тези люде с онова, което му липсва - Божията прослава. Целта на подобен акт е авторитетът на канонизираната личност да бъде усвоен от канонизиращата институция. Най-ярък пример за подобно деяние през последното десетилетие беше свързан с Васил Левски. Авторитетът на тази историческа личност в България е огромен. Всички социологически изследвания го поставят на първо място сред героите на българския народ. Но. Героизмът и светостта са в различни измерения. Левски безспорно е герой, но имаме ли поне един несъмнен пример за Божия прослава в неговия случай? Достатъчно е да погледнем опитите да се направи икона на Левски, за да се убедим, че никой не вярва в тази лъжеканонизация, която остава изцяло в областта на демагогията. Често обвиняват Църквата, че протака прекалено много процеса за канонизацията. За пример се дават римокатолиците, които ни изпреварват с добре премислени и своевременно проведени беатификации със завиден медиен успех. Но на римокатолиците им е лесно, защото папата е непогрешим ex cathedra. В истинската Църква обаче няма непогрешими люде. Затова Църквата никак не може да прибързва и да изпреварва Бога в даването на Неговата награда. Истинската Църква наистина е Богочовешка институция и именно в акта на канонизацията нейната Богоначална природа влиза в правомощията си. Затова по тези въпроси Църквата не бърза. И не бива да бърза. Не бива да действа, ако няма пълна увереност. Не бива да се поддава на изкушението да използва институцията на светостта за конюнктурни цели. На времето Христо Ботев в своя календар за 1875 г. с лека ръка беше канонизирал по свое усмотрение великомъченик хаджи Димитър Асенов, великомъченик Стефан Караджа, свети Ангел войвода, Васил Левски мъченик, 15 000 мъченици ослепени от гърците, та дори и самоубиеца Ангел Кънчев мъченик. В същия този календар Ботев помества стихотворението си Хаджи Димитър Асенов, в което героят в мига на смъртта си - т. е. пред срещата с Бога - проклина цяла вселена. Без да иска, с това проклятие поетът сам опровергава собственоръчната канонизация на героя. Всъщност какво е ставало в сърцето на умиращия хаджи Димитър Асенов: дали е проклинал като Лошия разбойник, или се е обърнал към Христа като Добрия? Това ние не знаем и няма как да знаем. Един знае. Един е Сърцеведецът. Един е Съдникът. И само Той дава светъл венец на Своите угодници. И ги прославя чрез чудотворство. Едва след несъмненото установяване на тази Божия прослава истинската Църква добавя и своята - като извършва канонизацията. Една е светата, вселенска и апостолска Православна църква и Българската православна църква е неразделна и всепризната част от нея. Единствено тя има правото и задължението да канонизира онези свои чеда, в чието прославяне от Бога тя има несъмнена увереност. Наскоро извършената лъжеканонизация не е нищо друго освен опит за себелегитимиране на един антиканоничен лъжесинод в навечерието на неговото изчезване.
|