Изкушението на интроверсията без Бога
Пътят
на религиозната интроверсия е път от външния човек към
вътрешния. Това е т. нар. тесен път - път на
ограничаване, отричане и интроверсия (в см. на самовглъбяване),
на пробуждане на вътрешния човек. Но освен християнската, религиозна
интроверсия съществува и друга, нерелигиозна и недуховна.
В
интроверсията има голямо изкушение. В нерелигиозната интроверсия
се губи трансцендентното и транссубективното, остава само иманентното.
Вярата и Откровението губят всякакъв смисъл.
Освен това
трябва да имаме предвид, че интроверсията в източните религиозни
системи има различен характер. Например йогите разглеждат екстраверсията
като плод на недоразвитост и недисциплинираност на ума, но и
като напълно естествено негово състояние. Йогата, която се бори
с екстраверсията на ума, е школа за дисциплиниране на ума. За
християнската умна аскеза това не е естествено състояние, нещо
повече, то е противоестествено, болест на ума. Освен дисциплинирането
на ума е нужно нещо повече - неговото очистване, обръщане и възвръщане
в първоначалното му състояние.
На екстравертния
Запад все по-сериозно му се налага да се замисли над необходимостта
от интроверсия. И това има своите положителни и отрицателни страни.
Станислав Гроф, един от основателите на трансперсоналната психология,
пише: Като цяло човечеството днес е изправено пред сериозна
дилема... Изборът включва или поддържане на минали тенденции
към екстериоризация, отиграване и външно манипулиране в света,
или обръщане навътре към самия себе си.
Ето какъв
възможен вариант на интроверсия предлага Гроф: И ако лесно
можем да предскажем крайния резултат на първия вариант в гибелта
на атомната война или посред техническите отпадъци, втората алтернатива
може да бъде еволюционната перспектива, развита в трудовете на
Шри Ауробиндо, Тейар дьо Шарден, Кен Уилбър. Няма да анализираме
еволюционната перспектива по две причини. Първо, защото освен
двете посочени от авторите алтернативи има и още една - православно-християнска.
Второ, защото трите теории на личността нямат единна перспектива
(освен може би някакъв уклон на Изток). И ако европеизираният
индус Ауробиндо и оизточненият трансперсоналист Уилбър биха могли
да се разберат помежду си, то в много принципни положения те
се разминават с учения археолог, християнин-католик Т. дьо Шарден.
Как рефлектират
тези проблеми в постсоциалистическите страни днес? Наблюдава
се парадоксално явление: опитваме се да строим своята икономика
по западен образец, а съзнанието и манталитетът ни остава източен.
Затова сферата на интереси на съвременните младежи се разминават
по следния начин: парите печелят с бизнес, а в свободното
си време се просвещават с Шри Ауробиндо. На тези младежи ще припомним,
че православието също е източно християнство и затова не е необходимо
да търсим толкова далече тайните на Изтока, когато е достатъчно
да протегнем ръцете си към тях.
За съвременния
човек, преобърнат навън като ръкавица, интроверсията е крайно
необходима. И тук можем да послушаме Шри Ауробиндо, който казва,
че за превръщането на интелектуалното търсене в жив духовен опит
е необходимо преди всичко старание да съсредоточим своето съзнание
вътре в себе си. Но това в крайна сметка е безкрайно малко, защото
най-главното се заключава в целта и смисъла на интроверсията:
за какво, за Кого човек се обръща?
А за потапянето
в себе си у съвременните западни теософско-йогийски автори
не си струва да се говори... На практика това е обикновено упражнение
за отпускане на тялото от типа на известната на всички автогенна
тренировка. За обозначаването на такъв тип дейност думата духовна не
е подходяща, нещо повече - съвсем не подхожда.
Също така
изцяло физикално е пътешествието в самия себе си в
трансперсонален вид... Да приведем част от неговото описание: Включете
някаква лека инструментална музика... Легнете или седнете удобно.
Отпуснете се в продължение на 1-2 минути и започнете да слушате
музиката в стъпалата, т. е. съсредоточете вниманието си върху
това какво чувстват вашите стъпала и си въобразете, че слушате
от там музика... После преминете към колената, бедрата, гениталиите
и т. н. Това не е път навътре, дори не е път към вътрешността
на тялото. Това е път в тялото, практика на привързване на съзнанието
към тялото. Описва се по-нататък от автора като практика на постоянно
задържане на вниманието върху това какво става в тялото. От мозъчния
рационализъм (цереброцентризъм) трансперсоналната психология
бързо преминава във вентралоцентризъм - опора на тялото, така
и не се установява върху златната среда - сърцето.
Още по-зле
стоят нещата с интроверсията в различните западни духовни школи
и направления, обединени под названието Ню Ейдж.
Шърли Маклей, една от лидерите на движението, смята да обобщи
и синтезира всичко, отнасящо се към интроверсията, в предстоящото
издание на своята книга Устремявайки се навътре.
Какво е това устремяване не е трудно да се предположи. В предходните
си книги тя пише: Най-добрият учител за себе си е сам човек
и затова не трябва да се покланяме на някакви идоли и лъжливи
образи, защото Бог, Когото всички търсим, се намира вътре в нашето Аз,
а не извън него. Но тези относително здрави мисли впоследствие
се трансформират в следните: Неотклонно ме преследва една
и съща мисъл: аз ли съм сътворила всичко, или то мене? Ясно
е, че авторът достига с някои уговорки, но еднозначно към първото.
Не вътре в своето Аз е открила Бога, а е раздула
своето аз до невероятни размери. От религиозно-психологическа
гледна точка това е богоборчество, а от психиатрична гледна точка
- мания за величие.
По този
начин за западното екстравертирано съзнание нерелигиозните форми
на интроверсия не само не са полезни, а имат негативно влияние:
те или водят на Изток (като се отрича личностният Бог и самата
човешка личност), или водят към вентралоцентризъм, или дори достигат
до богоборчество и психиатрични проблеми.
В допълнение
към правилната духовна насоченост на интроверсията (теоцентричност)
е необходима и правилната й психотехническа реализация, която
се заключава в кардиоцентричност - насоченост към сърцето. Второ,
молитвата също е процес на интроверсия, който се осъществява
по следния начин: когато някой свежда своя ум навътре към
себе си, отвличайки го от всичко чувствено, съхранявайки чувствата
и събирайки помислите си, за да не скитат по суетата на този
свят (св. Симеон Нови Богослов).
При това отличителна
черта на това дело е, че то се извършва в главата, а трябва
да се извършва в самия център на човешкото същество - в сърцето.
Именно върху кардиоцентризма се основава и третата, най-висшата
форма на християнската молитва - умно-сърдечната.
|