Седем тези върху движението Ню Ейдж
Предизвикателство
към нашето съвремие представлява движението Ню Ейдж, което е
оставило отпечатък върху различни страни от нашата култура и
в съзнанието на хората. В идеен и понятиен план ученията, обединявани
в движението Нова ера (или Епоха), заимстват от християнството,
будизма, индуизма и окултизма, като почти изцяло покриват територията
и проблематиката, вълнуващи теософията, антропософията и спиритизма.
Християнството
и Ню Ейдж имат коренно различни виждания за човека и смисъла
на живот.
Първа
теза
Ню Ейдж
е религия на доброто самочувствие, чиято задача е човешкото развитие
и усъвършенстване. Целта е да се използва религията за подобряване
качеството на живота.
Християнството
е преди всичко религия на добротворството, понеже негов център
е любовта Божия към човеците и цялото творение и любовта на човека
към Бога и ближните. Не е вярно твърдението, че само този, който
се чувства добре, върши добро. Човек, който е в нужда или страда,
често проявява повече разбиране за човешките страдания, отколкото
онзи, който има първокласен стандарт на живот.
Втора
теза
Последователят
на Ню Ейдж движението по принцип е наблюдател на живота. Смисълът
на живота не е в движението, растежа, усъвършенстването, а в
запазването на равновесие и спокойствие. Човек трябва да се превърне
в зрител и наблюдател, за да се чувства добре, за да не допусне
злото и страданията в света да редуцират качеството на неговия
живот. Християнството не се дисоциира от страданието - вярата
включва и страданията, следвайки примера на Иисуса Христа. Християнството
познава и активното състрадание, не просто пасивното съчувствие.
Трета
теза
Ню Ейдж,
основавайки се на индуизма, разглежда реалността като филм, който
вече е продуциран. Ако не ти харесва, можеш да го спреш, но не
можеш да го промениш. Единствената възможност е игнориране посредством
йога. Християнството разглежда живота като импровизация. Ние
не знаем много за бъдещето, но задачата ни е да допринесем за
успеха на пиесата, съвместно с нашите колеги и партньори. Ние
имаме също така представа за червената нишка в пиесата, но понеже
сценарият ни е предоставен за ориентир - Библията, която ще ни
ръководи!
Четвърта
теза
В по-голямата
си част Ню Ейдж групите се ръководят от учители или гуру, които
биват считани за божествени създания. Мечтата за божественост
е главна характеристика на движението Нова ера. Християнството,
от своя страна, е стъпило здраво върху Божиите заповеди и възлага
надеждите си на Бога. Опитва се да остане вярно и на земята,
и на небесата, понеже Сам Господ слезе на земята и стана
плът. Когато Бог става човешко същество, човекът няма нужда
да играе божество. Следователно на нас, християните, не се налага
да ставаме богове с помощта на медитация или други способи.
Пета
теза
Ню Ейдж
повече или по-малко се характеризира с кармично мислене. Ако
човек е неудачник, сам си е виновен, поради стореното в предишните
животи: карма. Преуспелият човек не е задължен на никого, тъй
като сам е сътворил собствената си съдба по време на предишните
си животи. Християнството знае важността на действието в настоящия
живот, понеже за своите дела ще отговаряме на Страшния съд, когато
Христос ще въздаде правда като Съдия. Християните обаче знаят
и това, че даже и след произнасяне на присъдата, хората са в
благоприятна позиция, защото Съдията е също и Утешител и Защитник
на подсъдимия.
Шеста
теза
Ню Ейдж
учението за кармата придава фатализъм на отношението към живота.
Всичко е предопределено и за него може да се научи посредством
астрологията и подобните методи на разчитане на съдбата и бъдещето.
Учението за съдбата често се дължи на странен вид религиозност,
където доминантно е чувството за нечистота и се изисква регулярно
очистване.
Християнството
също си поставя задача да се бори с нечистотата, но намира нейните
корени в злото и първородния грях. Проблемът е в човешката гордост
и алчност. Въпросите около вината и срама се разглеждат в светлината
на Божието опрощение, засвидетелствано ни чрез Църквата Христова.
Седма
теза
В хоризонта
на вечността повечето членове на Ню Ейдж движението вярват, че
са преживели множество животи и смърти, така наречената трансмиграция или реинкарнация на
душите. Во веки веков човек ще умира и живее... и никога не ще
се спаси от този кръговрат, освен ако не се извиси чрез добра
карма. В действителност, добрата карма не води до спасение, защото
всяка карма привързва човека към колелото на прераждането, та
дори добрата карма привързва много по-силно, отколкото лошата.
Единственият път извън този кръг е йога, която заличава (изгаря)
всяка карма.
Християнството
утвърждава, че прераждането води наникъде и представлява самозаблуда
и нищо повече. Има само един път, който ни води до освобождение:
даденото ни от Бога спасение в Иисуса Христа чрез Светия Дух,
за да можем да станем участници в Царството Божие, а Христос
ще ни поведе през смъртта към вечния живот и възкресението. Това
е благовестието, което разчупва цикъла на реинкарнацията и разкрива
суетното учение на новите религиозни учения, обединени в движението
Ню Ейдж.
|