Преображение на скалата

Преображенският
манастир край Велико Търново изглежда като Давид пред Голиат
в подножието на надвисналия скален масив.
Преди няколко
години се състоя и битката. Природата нападна светата обител.
Нападение брутално и безмилостно в своя първичен, варварски порив.
Огромни скали се откъртиха и се сгромолясаха в манастирския двор.
Извърши
се чудо. Не само, че човек не пострада, но и храмът остана непокътнат.
До ден днешен скалата стои там, където я бе спряла Божията десница
- на сантиметри от абсидата.
Видът й
сега е монументален. Свещен паметник на умиреното творение, осмислено
и осветено от Божията премъдрост, за която няма случайности,
няма тъмни и слепи сили, няма нито безсмислена разруха, нито
безсмислен градеж.
Грохотът
е отзвучал. Спомняме си за св. пророк Илия, който не открил Божието
присъствие в бученето на стихиите. Бог му се явил в тихия ветрец.
Сега познаваме това явление и във величествения покой на притихналата
скала. Тя сега е преобразена...
В православните
икони не само човекът, но и природата има свой специфичен иконографски
образ.
Особено
ярък е образът на скалите в иконата на Преображение Господне.
Те са застинали, сякаш подредени, но обратната перспектива им
придава и една особена динамика. Истинско откровение за непонятната
нам реалност на Царството небесно: движението е покой; химните
звучат във велика тишина; дълбочината е фон от неръкотворно злато;
сянката е проникната от вечна светлина така, че вече няма черно,
няма мрак; мъртвата природа е оживена и участва в безкрайното
славословие.
Христос
явил на трима от учениците Си тази реалност на планината Тавор
(вж. Мат. 17:1-5). Йоан, Петър и Яков познали, че Източник на
светлината и Сам нетварна светлина е Той, нашият Бог, а чрез
Него се просветляваме неизказано и ние, чрез нас и цялата твар.
Важно е
да се каже - просветляваме се, без да се превръщаме в нещо друго,
което досега не сме били! Защото Бог не превръща,
а преобразява падналия чрез Адамовото непослушание свят, в неговия
първозданен и недокоснат от греха, истински образ.
Такава е
и днес грамадната скала, спряла на сантиметри от храма на Преображенския
манастир. Изтръгната от стихийността и безпощадния закон на падналата
природа, духовно преобразена в нова твар, която вече не руши,
а участва в Божието съзидание; не вреди на човека, а му съдейства
в делата на светостта.
Но защо
възприемаме събитието именно като чудо, а не като една божествена
закономерност?
Защото преображението
в Христа тръгва по-напред от човека, не от природата. А ние сме
още непреобразени, още в тъмнината на греха. В нас и около нас
действат стихиите на падналата природа и още не сме заслужили
нейното преображение. Ние още не сме разпалили в себе си чрез
добродетели и любов към Бога, сиянието на несътворената Божия
светлина, която да просветли и сърцата, и одеждите ни, и да оживи
мъртвата природа наоколо.
Но ето,
че Бог е допуснал в Своята обител Преображение Господне да
преживеем чрез чудото едно преждевременно преображение. По-скоро,
да го предусетим в залог и да проумеем, че Христос го желае и
го очаква. Той ни е извел духовно на една таворска скала и сега
то зависи от нашето усилие.
Знаем, че
сърцата ни са окаменели, но имаме и утеха в думите на Господа: Сторете,
прочее, плод достоен за покаяние... казвам ви, Бог може от тия
камъни да въздигне чеда Аврааму (Мат. 3:8-9).
|