Детската школа по иконопис
е създадена преди три години. Създателите й са предвидили часове
по вероучение, които предхождат часовете по иконопис, изхождайки
от факта, че иконата е особен вид саморазкриване на Църквата. В
нея се срещат догматиката, мистиката, сотирологията и естетиката.
Заниманията се водят от Вера
Жекова, магистър по богословие, и от Младенка Ланджева,
преподавател по иконопис.
В разговор те ни изясниха някои
подробности от своята работа.
- Защо часовете по иконография
се предхождат от занимания по вероучение?
- За иконописта е нужна духовна
нагласа. Без нея не могат да се постигнат добри резултати. Тя е
част от Свещеното Писание на Църквата. Ако децата не са запознати
с основните християнски истини, с основните библейски персонажи,
с житията на светиите, те няма да знаят какво рисуват. За тях е
важно да се запознаят и с християнските добродетели, защото едно
от изискванията в иконописта е всеки, който пристъпва към изписването
на светите образи, да има вътрешен мир, молитвена вглъбеност и чисто
сърце.
Днес, след три години работа,
с децата сме в пълен синхрон. Тази година акцентираме върху притчите
и блаженствата, като ги свързваме с конкретни примери от живота.
Предвиждаме и илюстриране на притчи.
- Запознати ли са децата
със символиката на иконата и нейното място в храма?
- Разбира се. Не е редно да
рисуват нещо, което не познават. Още повече, че при иконата се изписват
свети образи и мястото им е преди всичко в храма.
- Мислите ли, че децата
разбират езика на иконата?
- Да, това проличава и в нашите
часове, и в иконите, които учениците създават.
- От колко години функционира
школата по иконопис?
- От три години. Самият курс
на обучение е тригодишен. Първата година децата изучават иконопис,
втората - стъклопис, третата - миниатюрна живопис. Предвиждаме до
края на тази учебна година децата да се запознаят със значението
на хоругвите и начина на тяхното изписване.
Сега в школата по иконопис
има общо 50 деца. За трета година се обучават 14.
- Откъде се появи у вас
идеята да запознаете децата с миниатюрната живопис?
- Миниатюрната живопис е уникална.
Тя привлича със своето изящество, с богатата си орнаментика, сложните
по иконография и стил миниатюри. Хубаво е децата да познават нашата
история и култура. Запознахме ги с миниатюри из Томичовия псалтир,
Манасиевата летопис и Лондонското евангелие и тяхната история. Едни
от миниатюрите са разположени във вид на фризове спрямо текста,
а други - на цели страници. Миниатюрите из Томичовия псалтир, Манасиевата
летопис и Лондонското евангелие се свързват с Търновската книжовна
школа и по-специално с духовниците от Килифаревския манастир. Това
е църковно-книжовното изкуство от ХIV в.
- Могат ли децата да
разчитат текстовете, или само ги изписват?
- Запознали сме учениците с
особеностите на църковнославянския език и те могат не само да изписват
отделни букви, но и да ги свързват в думи.
- Има ли нещо по-особено
в цветово отношение в миниатюрната живопис?
- Използва се меката гама -
червено, охра, кафяво, жълто. Набляга се на златния фон - символ
за царственост, божественост и святост.
За мнение по въпросите на миниатюрната
живопис се обърнах и към един от учениците в школата по иконопис
- Богдан Борисов Ланджев на 13 г. Той участва в изложбата
с миниатюрата Св. архангел Гавриил и Моисей в пустинята.
- За първи път ли се
сблъскваш с миниатюрната живопис?
- С тази живопис да, но с изобразителното
изкуство се занимавам от по-рано.
- Кой те насочи към иконописта,
миниатюрната живопис, все пак тя е по-различна от изобразителното
изкуство?
- Майка ми.
- От колко години си
в школата?
- От три.
- Намираш ли разлика
между иконата и миниатюрната живопис?
- Не. Изобразяваме все свети
образи. Само при миниатюрната живопис образите са по-фини, защото
са по-дребни. Контурите са по-елегантни. Цветовете са по-ярки, за
да изпъкват образите. Интересни са заставките (началото на текста)
и канцовките (краят на текста). В тях са застъпени елементи от растителното
и животинското царство, кръстове и благославящи ръце.
- Какъв текст илюстрира
твоята миниатюра?
- Св. архангел Гавриил и Моисей
в пустинята. Текстът към миниатюрата не е взет от Стария Завет.
Съдържа се в руска хроника от 1110-1113 г.
- Знаеш ли как се нарича
шрифтът, с който е написан текстът?
- Устав, което ще рече краснопис
(класическо писмо).
Посетителят на изложбата вижда,
че от съвместния труд на свещенослужители, учители и деца са постигнати
забележителни успехи както в овладяване техниката на иконописта,
така и в духа на иконописта.