Портрет на една самоубийца
В
началото на декември на 92-годишна възраст се самоуби Мирей Жоспен,
майката на бившия министър-председател на Франция Лионел Жоспен.
Това не беше
обикновено самоубийство. Една седмица предварително то беше тържествено
разгласено от възрастната дама чрез медиите. Беше премислено,
целенасочено и носещо морални послания.
Мирей Жоспен
не беше болна. Напротив, винаги се е радвала на добро здраве,
бистър ум и душевно равновесие, което беше изтъкнато във вестникарските
статии.
По професия
е била акушерка. Медийно известна със силната си личност. Била
инициатор и активист в множество социално-благотворителни кампании.
На 86-годишна възраст пътува в Мали, за да подпомогне жените жертви
на сексуално осакатяване. Предвиждайки високия риск, на тази възраст
да се зарази от смъртоносна тропическа болест, тя прави дарение
на местния медицински факултет - тялото си, за да бъде използвано
за медицински опити. Ако не, повелява на близките си да се разпоредят
- трупът й да послужи за храна на кайманите в р. Нигер.
Това не се
случва. Тя се връща жива и здрава във Франция и продължава да
участва активно в благотворителни дейности. До последно е в завидно
добро за възрастта си състояние.
Мирей Жоспен
просто беше на преклонна възраст. Това не може да бъде повод за
самоубийство, освен ако не е мотивирано от някаква особена идеология.
Потвърдено от един многозначителен факт.
Оказа се,
че е била активен член на Асоциацията за правото да се умира достойно
(АПУД). Има такава асоциация! Нейните членове поддържат евтаназията
и благородното самоубийство. Защото болестта и старостта
се считат за нещо недостойно. В мотивите им има и много алтруизъм
- да не сме в тежест на близките.
Така са мислели
и много езически общества още в древността. Но днес дори не говорим
за религиозни съображения. Днес говорим за буден граждански дух,
отстояване на човешки права и пр. Тоест, за смразяващ атеизъм.
Защото човекът се опитва да се разпорежда с живота си като негов
създател. Това е смразяващ атеизъм.
У нас като
че ли атеистите още не са толкова решителни в действията си, нито
толкова вдъхновени от безбожната наглост. Но малко им трябва.
Някой и друг достоен пример от Запад, като този. И
нищо чудно скоро да се появи и български клон на АПУД. В този
смисъл постъпката на благородната парижка дама има силно развращаващ
ефект. С пряк душегубен резултат, защото самоубийството е единственият
грях, за който е невъзможно покаяние.
У нас атеизмът
още е по-примитивен, по-свързан с елементарния егоизъм. В огнището
на западната цивилизация атеизмът достига висини: приема облика
на благородство, чест, достойнство, дори жертвоготовност. Човекоцентризъм,
воюващ срещу Бога и вярата и представящ евангелските добродетели
за своя заслуга. Това е белег за края на една цивилизация.
Мирей
Жоспен, респектираща със своята благородна осанка,
както и със завидно здравия си вид на 92 г. И шокираща с решението
си да се самоубие.
Доколко
аристократичното благообразие, съхранявано на Стария континент,
съответства на духа на славното му християнско минало? Какво се
крие под него?
Трудно
е да се обобщи. Истината е, че в Европа днес, дори когато цари
относителен мир, повече от всякога бушува тиха, но непримирима
война на мирогледите. Западът от криза в католицизма през новоезичеството
върви към атеизъм. Балканите, комплексирани от бедност и междуособици,
му подражават и влизат в остри противоречия с живата си православна
съвест. Има обаче и такива, които надмогват комплексите на модернизма
и продължават да имат Христос за единствена опора на своя живот.
Тези вътрешни
движения намират видим израз в отношението към смъртта.
Днес вече
е разчетен генетичният код на стареенето и се говори за генетично
безсмъртие. В същото време моралният елит на модерния
западен хуманизъм проповядва и практикува самоубийството. За него
вечният живот се заключава някъде там, между самоубийството
и генното инженерство...
Но все
още има хора, готови да предпочетат жестока, насилствена смърт
пред възможността да отстъпят от вярата в Христа. Има и такива
като стареца Паисий. Понасяйки с мъченическа твърдост ужасните
мъки на своето раково заболяване, той възкликнал пред духовните
си чеда: Да знаете, ракът е дар Божи за мен. Благодаря на
Бога за тая благодат!
Покривалото
на плътта ни пречи да видим ясно дълбоката пропаст между тези
типове духовност.
|