Църковно изкуство

Реставрация на иконостаса в столичния храм "Св. Седмочисленици"


На всички православни християни е известен софийският храм „Св. Седмочисленици”. Той е един от централните в столичния град. Посветен е на св. братя Кирил и Методий и техните ученици - Климент, Наум, Сава, Горазд и Ангеларий.
Във връзка с юбилейното честване на 100-годишнината от неговото освещаване църковното настоятелство взе решение да реставрира главния иконостас и прилежащите му икони. Това беше направено за една година.
Иконостасът е от типа късен сецесионов иконостас, с подчертано силно западноевропейско влияние, каквото се е наблюдавало у нас в началото на 20 век. Носещата конструкция е зидана и присъствието на видими дървени елементи е почти изцяло игнорирано. Иконостасът се състои от три части: централен, южен и северен. От своя страна, централният иконостас се дели отново на три части.
Особеностите при реставрацията на обекта произлизаха главно от технологията на изпълнението му и разбира се, от неговото състояние преди реставрацията. Целият иконостас представлява монолитен ансамбъл от един основен зид от добре изпечени керамични тухли. С груба мазилка. Върху него са монтирани и споени пана от сковани летви - скари, които са измазани с гипс и са монтирани върху стената с помощта на гвоздеи и гипсова спойка. Върху паната са апликирани отделните модули вече само с гипсова спойка. Съществуват отделни елементи, които са с по-големи размери - около 1 м (корнизи, фризове). Съществуват и много елементи с размери до 20 см (розети, детелини), отново монтирани към основната носеща конструкция с гипсова спойка. Всички елементи и декоративни орнаменти и украса са гипсови. Трябва да се отбележи това, че са с доста дълбок релеф.
Върху гипсовите орнаменти са били нанесени няколко слоя в продължение на годините - а по-точно, при направения микроскопски и микрохимически анализ, от пет различни места на повърхността, чрез микрошлифове, се забелязват на места 7 слоя, а на места - 5 или 6. Характерното тук е, че при всичките микрошлифове, първото и най-старо покритие е направено с имитативно златно покритие - шлаг-метал. Това предопредели и решението за проведената реставрационна намеса.
В горните части имаше много големи замърсявания от прах и сажди. Върху шлаг-метала и многото цветни подложки върху гипса е полагано бронзово покритие и частична позлата. Вследствие на потъмняването на бронза и натрупването на повърхностни замърсявания целият иконостас беше загубил първоначалното си представително излъчване.
Работата протече на четири етапа. Започна се от южния иконостас, след това северния, след това частите на дяконските двери и накрая централната част. Беше направено сухо почистване от прах и сажди и други повърхностни замърсявания главно в горната част, беше извършено с четки и прахосмучещи машини. Бяха демонтирани иконите от царския и апостолския ред, царските двери, а така също и големите завършващи елементи от най-горния корниз. След изолирането на съответния етап и направените многобройни опити и проби, се пристъпи към максимално премахване на слоевете блажна боя и бронзовите покрития до нивото на оригиналния гипс. Работеше се изключително внимателно. На някои места се налагаше обработка по два-три пъти. Възможност за това даваше фактът, че оригиналният гипс беше обработен много добре с ленено масло и беше достатъчно здрав. Направи се възстановяване на счупените и липсващи части от гипсовата пластика, по оригинален начин, чрез сваляне на калъпи. Използваха се калъпи от два вида силикон в комбинация. Направени са възстановки на множество елементи с формата на детелина и форма на акант. Новите детайли са изпълнени от качествен гипс и максимално се доближават до оригиналните. След това се направи прецизно шлайфане и полиране на орнаменталната украса. Положи се равен цветен тон от червена охра. Беше направено позлатяване на цялата повърхност с шлаг-метал. Работеше се с четка и дълги специални инструменти, направени от дървени пластинки с различна дебелина, дължина и форма и покрити с фина естествена кожа. Използването им се наложи поради много дълбокия релеф на елементите.
След така изпълнената реставрационна намеса по иконостаса, заедно с проведената реставрация на иконите и царските двери, отново беше възроден един паметник на църковното изкуство в неговия оригинален блясък и великолепие.


Църковен вестник
Духовна култура
Архив по автори
Архив по броеве

E-книги

Книга за гости
Връзки
За нас...
         Стефан СТЕФАНОВ,
реставратор
            

 



Tази страница е част от архив, който вече не се поддържа!
Заповядайте в новия православен портал Двери БГ!