Просвещение и общение с Бога
Порочна
практика, наследена от времето на тоталитарния режим е да се присвояват
плодовете на църковното дело, като се игнорира истинската му същност
и му се придава светски облик. 24 май, Празникът на славянската
писменост и култура, е красноречив пример за опита да бъде отделено
общественото дело от боговдъхновената мисия на светите братя Кирил
и Методий. Разделението между светско и религиозно явно е дълбоко
вкоренено в съзнанието, тъй като години наред бе изтъквано като
критерий (светския характер на образованието), възпрепятстващ
въвеждането на вероучение в училищата. И ако промените в законодателството
могат да се извършват на всеки четири години, при всяка смяна на
управляващите политически сили, то промяната в обществените нагласи
и предразсъдъци е свързана с израстване на личното съзнание. Този
процес обаче изисква години и усилна работа най-вече от Църквата.
В този дух
в последните години тя ясно подкрепяше усилията за въвеждането на
предмет религия в образователната система. Още през 1997 г. Църковно-народният
събор постанови своето становище, че трябва да се преподава православно
вероучение в училищата. Но от тогава и до днес религиозното просвещение
продължава да среща трудности, най-вече от институциите, което прави
организирането му мудно, а преподаването му - възможно само във
форми, подходящи повече за философска дисциплина.
През всичките
тези години недооцененаостана една изключително надеждна форма на
просветна и възпитателна работа - църковните училища. Те са важна
част от просветно-учителска дейност на Църкавата. Освен знания този
тип образование има всички възможности да изпълнява и възпитателни
функции. Тъй като то е естествено продължение на православното богослужение,
в което наред с възрастните и децата като участници в тайнствата
придобиват личен религиозен опит.
В този смисъл,
когато се говори за религиозно обучение, все по-често се използва
терминът литургийна катихеза. Не само защото св. Литургия
пресъздава историческите факти - живота, смъртта и Възкресението
на нашия Господ Иисус Христос, или защото в символиката й е концентрирано
богатството и дълбочината на богословската мисъл през вековете,
а защото мистично и реално ни съединява с Бога.
Затова, като
има за основа литургийната катихеза, целта на църковното училище
е не само да преподава знание, но да допринася за цялостното изграждане
на личността. Естествено тази висока цел, която стои пред църковните
училища е невъзможно да се осъществи, ако не е предшествана от християнско
възпитание и пример в семейството и ако няма своето продължение
в един пълнокръвен енорийски живот.
Освен тази
същностна характеристика, която носят формите на религиозно обучение,
църковните училища добиват свой собствен лик в зависимост от обществените
условия и от времето, в което се раждат.
Преди години
дори и в най-малките градчета, а и в селата кипеше оживена читалищна
дейност. Читалището, някога център на културния живот на тези макар
и малки общности, днес е изоставена порутена сграда или е превърнато
в супермаркет или в офис на банка. Съдбата на тази сграда образно
чертае обществените условия, в която Православната църква трябва
да работи. Така църковното училище като част от нейната мисия е
изправено не само пред проблема за бездуховността, наследена от
тежките години на социализъм, но и пред задълбочаващите се социални
проблеми, например като нарастваща неграмотност. Затова и надеждите
за възраждане на духовния живот някак си естествено се възложиха
на църковните училища, там където ги има.
В състояние
ли са обаче те да поемат подобна функция?
Църковните
училища у нас са все още с твърде ограничена дейност, създадени
са като неделни школи по катехизис. Те съществуват благодарение
на ентусиазма на енорийския свещеник и доброволния труд на богослови.
В отделни енории обаче с подкрепата на местната общност дейността
на неделните училища непрекъснато се разширява. Наред с часовете
по катехизис, в тях намира място музикална школа, школа по иконопис,
приложно ателие за дърворезба и изработване на други утвари, дори
се изучава западен език. Така намират приложение традиционните за
църквата форми за образование - църковната литература, музика, иконопис.
Естествено, възниква и нуждата наред с богословите в училището да
бъдат привлечени и други специалисти - музикални педагози, иконографи.
Друг неотложен
проблем, свързан с разширяването на тяхната дейност, е необходимостта
от създаването на единна програма на обучение и осъвременяване на
методите на преподаване. За тази цел е необходимо определяне от
Светия Синод на БПЦ на специална комисия, която да се занимава с
организацията, формите и методите на религиозно обучение. Нейната
функция обаче не трябва да бъде механично регулираща и цензурираща,
а координираща. Организирането на семинари и работни срещи би спомогнало
за усвояването на позитивния опит и отпадане на неподходящите форми
на работа. В това отношение особено полезен може да бъде опитът
на Православните църкви в страни като Гърция, Русия и други.
Решаването
на тези и други проблеми тепърва предстои. Но остава фактът, че
църковните училища, макар и все още с ограничена дейност, свидетелстват
за постепенното преодоляване на изкуствено насаденото разграничение
между светско и религиозно, между обществено и църковно, между просвещение
и общение с Бога. Тази форма на религиозно образование тепърва ще
ангажира повече вниманието на Църквата и обществеността, защото
именно тя може да се окаже онази отдавна търсена форма на образование,
която е в състояние да оказва отпор на деструктивните сили в обществото
ни.
|