Ловчански митрополит Гавриил, свещ. Кънчо Кабадийски
Църквата и феномените на модерния свят
Според християнските православни
възгледи, на човека е отредена централна роля в Божието мироздание
(Бит. 1:28). Неговите действия и решения определят посоката на общото
развитие на света. Нещо повече, той носи цялата отговорност както
за всичко, случило се досега, така и за онова, което предстои да
се случи. Не някой друг, но само човекът носи образа Божий в себе
си: Рече Бог: да сътворим човека по Наш образ и по Наше подобие;
и да господарува над морските риби и над небесните птици... (Бит.
1:26).
Но човекът в своето богоподобие
има властта да господарува и над самия себе си, над обществото си,
над културата си. Това е така, защото човекът е свободен, свободен
онтологически по сътворение, по същност, по дар Божи. Свободен
е да управлява живота си и дори да му сложи край, да избира и определя
идентичността си, приятелствата си, идеите на които да служи или
въобще да не служи на никакви идеи; свободен е да избере и своята
участ във вечността.
Как днес извън Църквата се разбира и осъществява
тази свобода? Как се осъществява призванието на човека в земната
история, в нашия тукашен сетивен свят.
Съвременното човечество се
движи в посока, която си е определило по свои собствени мотиви,
лишени от всякаква духовна санкция. На тази плоскост, отхвърляйки
и Бога, и ближния, се движат съвременните световни процеси.
Днес се създават нови видове
управления, които се опитват да обхванат дори личния живот на хората.
Размиват се старите граници географски, политически, икономически,
нравствени. Извършва се една нежна диктатура от нов тип, изискваща
промени във всички и във всеки. Трябва ли винаги да казваме да?
Къде е мястото на отделния човек в този процес? Как новото управление
и новите глобални стратегии ще променят живота му?
В своята Социология на господството
Макс Ведър твърди, че най-чистият тип господство се осъществява
посредством бюрократичен щаб за управление.
Глобалното управление обаче,
сега изисква нещо повече от обикновена бюрокрация. Вече става въпрос
не за една държава с нейния вътрешноуправленски бюрократичен апарат.
Нещата излизат извън националното и държавното. Вече говорим за
една мултинационална и, колкото и странно да звучи, дори за една
мултидържавна държава първо голямото европейско село, а после
и голямото световно село. Западната цивилизация вече е разработила
технологията на глобалната всепроникваща власт. Нито една от бившите
световни империи досега не е имала възможност за това. В близкото
минало, за да бъде приведено в дознание на гражданите едно разпореждане
е трябвало доста време дни до седмици, дори месеци. Ако пътищата,
например, са непроходими, а средствата за комуникация лоши, това
пряко се отразява на възможностите за контрол.
Днес средствата за контрол
и начините за събиране на информация са несравнимо по-ефикасни от
когато и да било. Човекът, неговият бит, дом и даже възгледите му
стават все по-прозрачни.
Развитието на икономиката през
последните 100 години доведе до пълна зависимост на всички граждани
от държавата. Първата стъпка по този път бе унищожаването на независимото
стопанство и създаването на регионални пазари. Днес човек, който
не е включен в активни взаимоотношения с града, не е в състояние
дори да изхрани семейството си.
Следващата крачка бе създаването
на национални пазари. Накрая, през ХХ в., се създаде системата на
световната икономика, в която цели страни са изгубили своята независимост.
Що се отнася до отделния човек, материалното му състояние, благата,
които той произвежда и употребява всичко се намира под влиянието
и контрола не само на държавата, но и на една наддържавна международна
общност.
Това е твърде ефикасна система
от гледна точка на икономическото развитие. Но тя води до едно следствие,
което може да се окаже съдбоносно човекът губи навиците си и нагласата
си за самостоятелен живот. Степента на неговата зависимост от външния
свят, вместо да намалее, многократно е нараснала. Днес той не е
толкова зависим от природата и стихиите, но е буквално заробен от
доставките на горива и енергия, а все повече и от електронния информационен
поток.
Но, когато всички се лишават
от своята суверенност и хора, и държави кой поема властта над
тях? Международни управленски структури, които нямат свое отечество,
но имат финансови и политически интереси по целия свят.
Тъй като навлизаме в чуждата
нам територия на политологията, нека дадем думата на специалиста.
В своето изследване Краят на цивилизацията или зигзагът на историята
Анатолий Неклеса пише: Съвременната глобална архитектура явно се
гради по други мерки, а не според демокрацията. Така си и остана
примамлив мираж представата за универсалния парламент на хора, притежаващи
еднакво право на глас. Напротив, в момента става определено смаляване
и упадък на авторитета и влиянието на широките политически форуми,
като паралелно с това се засилват по-тесните елитарни общества.
През целия геополитически размах
на своята дейност, новият световен ред не изпуска от своето полезрение
и живота на обикновения гражданин. Създават се механизми, които
ще позволят животът на човека да стане още по-прозрачен. Например,
чрез въвеждането на електронните пари и електронната търговия.
Мнозина днес виждат опасност
в разните знаци на Антихриста, както наричат баркода, цифрите в
новите документи за самоличност и т. н. Да се вярва, че някакви
знаци и кодове могат да действат върху съвестта и свободната воля
на психически здрав човек, би означавало да отдаваме прекалено голямо
значение на някои явления, свързани с идолопоклонството, а ние знаем,
че идолът в света е нищо (1 Кор. 8:4). Но остава важният въпрос:
това заиграване със свръхтехнологиите доколко би могло да застраши
духовната ни свобода?
Информационната цивилизация
днес прави възможно активното, бързо и успешно, но най-вече доброволно
формиране на определен светоглед у хората. Не случайно всеки тоталитарен
режим веднага започва своя културна революция... Всички трябва да
бъдат ограмотени, за да четат подходящите вестници и книги, да гледат
подходящите телевизионни предавания и филми и т. н. В крайна сметка,
това може да доведе до откъсване на човека от нормалното и естествено
течение на живота, а също и от традиционната му ценностна система,
до изграждане у него на ново съзнание. Съзнание, в което християнството
не само не намира място, но дори предизвиква отрицателно отношение
към себе си. Телевизията или Интернет например, предоставят на обикновения
човек смлени, готови за консумация идейни продукти и внушения и
въздействайки активно на сетивата му, много лесно може да противодействат
на вътрешните усилия, които духовният живот изисква.
Постхристиянското общество
изглежда все по-трудно търпи неговите членове да изповядват някакви
определени възгледи. Да не говорим, ако те са църковни. Към християнските
ценности може да се проявява търпимост, но в замяна на това те са
лишени от глас. Ако някой се опита да осъди в общественото пространство
хомосексуализма или абортите, например, обикновено набързо му скалъпват
обвинения в некоректност и нападки срещу човешките свободи. Опитно
се потвърждава, че придържащите се към строги християнски възгледи
имат много по-малко шансове да изградят кариера в обществото.
Медиите, които формират общественото
мнение в нашия свят, все повече лишават християнството от право
на равностойна изява в сравнение с останалото множество от идейно-философски
и религиозни послания. Променя се и посоката на ценностната ос,
върху която се развива човешкото общество. Започва подмяна на основни
ценности. Гражданинът на глобализирания свят е демократ, либерал,
плуралист, човек с мнение за себе си и за света, изградено преди
всичко от медийната пропаганда. Той оценява света по критерии, които
са му продиктувани. И ето, че под слънцето вече има напълно законно
място за злото, за всеки порок, за разврат и перверзии, за многообразните
превъплъщения на онова, което в други времена е било невъзможно.
В обобщение можем да кажем,
че човешката свободна воля днес е поставена на сериозно изпитание.
Дълг на човека като най-прекрасното
Божие творение е да удържи чистотата на вярата в Бога, Който е пръв
и неизменен авторитет в света. Това е възможно само в Църквата,
защото нейната реалност и значението й са надсветовни. Църквата
започва в историята, но продължава извън нея заедно със своите членове.
Тя обитава тукашния свят, но едновременно с това е и отвъд, мистически
близка с Бога. Бог е нейна граница, т. е. тя е безпределна. Но доколкото
Църквата е отсамна, земна, съвсем реална в нашите сетива и представи,
тя съжителства с феномените на този свят доктрини, идеологии,
политика, технологии, личности, интереси и т. н. Налице е обмен
на взаимоотношения и взаимодействия между тях и Църквата. В този
обмен, където всички възможни явления в света се изправят пред нас
в своя плът и кръв, ние сме длъжни да свидетелстваме за Истината
Христовата Плът и Кръв.
Един нов политически и нравствен
ред не може да ни обезкуражи, нито да ни забрани да свидетелстваме,
защото Спасителят ни казва: Вие сте светлината на света (Мат. 5:11-14).
Всеки истински християнин знае
и очаква: съблазън има да дойде и ще дойде. Да помним и живеем в
Истината.
|