Преподобни Максим Изповедник - велик учител и духовен наставник
на Вселенското православие
Преп.
Максим Изповедник (ок. 560-662 г. сл. Р. Хр.) е един от най-големите
и авторитетни църковни отци и учители на Православието.
Той е пламенен
защитник на чистотата на православната вяра, запечатал верността
си към нея с мъченическия подвиг на изповедничеството. В своето
богословие св. Максим разработва православното учение за двете
воли, съответстващи на двете естества - Божествено и човешко,
в Богочовешката Личност на Сина Божий Иисус Христос, и така става
изразител на догматическата истина на Вселенската църква срещу
монотелитската ерес. Неговото учение по този важен въпрос залегнало
в основата на вероопределението на VI Вселенски събор (681 г.
сл. Р. Хр.).
Преп. Максим
Изповедник е приеман като един от най-високообразованите мъже
на своето време. Той е блестящ познавач на древногръцката философия
- в нейните главни направления, от чието идейно наследство учителите
на Църквата черпели изразни средства за по-ясното и точно формулиране
на християнското богооткровено учение. Дълбоко ерудиран и проникнат
от духа на светоотеческото богословие, познаващ отлично богатото
идейно съдържание на Христовото учение, духовното наследство и
дълбоките корени на Църковното предание, св. Максим се проявил
като плодовит християнски мислител и авторитетен учител на истините
на вярата.
Богословско
наследство и значение
Заслугите
на св. Максим са големи както в областта на догматическото богословие
на Църквата - по-специално в сферата на Христологията, така и
за разработването и изясняването на редица области от християнското
учение, като антропологията (учението за човека), етиката, аскетиката
- принципите и духовните закони за подвижническия живот, литургическото
и мистическото богословие. В своето творчество светият отец обобщава
както догматическото учение на Църковното предание, така и богатия
духовен и аскетически опит на своите предшественици и показва
забележително умение, вещина и опитност в неговото систематизиране,
подреждане и преподаване.
Св. Максим
разработва концептуално важни богословски елементи на православната
Христологическа доктрина в противовес на монотелитската ерес -
той интегрира и прецизира в догматическото учение категориите
същност и енергия и тяхното съотношение
в двете естества на Въплътения Син Божий Иисус Христос. С това
учението на светия отец се превръща във важен етап от развитието
на православното богословие от епохата на Вселенските събори и
здрава основа за по-нататъшното задълбочаване на църковното учение
в неговите различни области.
Учението
на св. Максим представлява важен етап от
патристичния
синтез и начало на Византийското богословие
Богословието
на преп. Максим Изповедник е благодатен синтез на най-главните
направления в християнското Предание и плодотворен резултат в
традицията на патристичния синтез по основните доктринални теми
на църковното учение. В своето учение за Бога той синтезира богословието
и християнската философска мисъл на ранните гръцки апологети,
усвоява наследството на Александрийската школа и прилага успешно
нейния екзегетически метод, остава верен на триадологията на Кападокийските
отци, на богословското учение на св. Атанасий Велики и на догматическите
принципи на православната Христология, залегнали в Халкидонското
вероопределение.
Богословският
синтез на преп. Максим Изповедник от времето на Христологическите
спорове, според големия православен богослов на ХХ в. прот. Георгий
Флоровски, съвпада с епохата на формирането на Византийското богословие
и е негов автентичен израз и начална основа. В този етап от развитието
на богословието на Източната църква древните школи и направления
в църковната наука се съгласуват в единна и стройна догматическа
система, а центърът на синтеза на традициите се премества постепенно
от древните средища и школи на християнската богословска мисъл
в столицата Константинопол.
Високата
ерудиция на св. Максим в областта на философията и метафизиката
проличават при неговата обработка и коментар на Ареопагитския
корпус, корекцията на наследството на Оригенизма в богословието
на източната патристика и в творческия синтез на апофатическото
и мистическото богословие.
Св. Максим
продължава богословската обработка и синтез и на аскетическото
учение на Църквата, като интегрира благодатното наследство от
духовния опит на християнските подвижници на Изтока и учението
на големите отци и учители на пустинята.
Християнско-етически
и аскетически възгледи
Задълбочените
богословски познания в областта на доктриналните - нравоучителни
и догматически - въпроси на вярата позволяват на преп. Максим
Изповедник да постави учението за християнските добродетели и
подвижничеството, за духовно-аскетическия живот и усъвършенстването,
за богопознанието, духовното съзерцание и мистичното единение
с Бога върху правилна, ясна и здрава християнска основа. Той събира
и преподава в своите богословски творения богатия и богоозарен
духовен опит на отците и подвижниците на пустинята, като го систематизира
и подрежда богословски във връзка с учението на Църквата за Бога
и Домостроителството на Сина Божий. Етическите и аскетическите
възгледи в богословието на преп. Максим Изповедник са неразривно
свързани с неговата православна Христология и църковното учение
за Божието домостроителство за спасението на човешкия род. Домостроителството
и Христологията в учението на св. Максим са твърдата и неизменна
основа на етиката и аскетиката в неговата широкоразгърната богословска
система.
В областта
на етическото и аскетическото учение на Църквата св. Максим се
движи в духовната традиция, завещана от източните отци и подвижници,
като се опира на постигнатото от св. Макарий Египетски и някои
насоки, очертани от аскетическото учение на Евагрий Понтийски.
Усвоявайки някои важни и определящи за християнската аскетика
на Изтока антропологично-аскетически постановки за чистотата
на ума, не-престанната молитва на ума и особено
системата на Евагрий Понтийски при класификацията на добродетелите
и страстите (злите помисли), св. Максим коригира и освобождава
това направление в духовността и монашеското богословие от едностранните
и крайни спиритуалистични, интелектуалистични и оригенистични
уклони. Затова учението на светия отец за духовния живот и християнското
подвижничество се възприема и определя от редица познавачи и изследователи
на православната традиция и духовност, като о. Йоан Майендорф
например, като балансиран и коригиращ крайностите и неточностите
синтез между гностико-интелектуалистичното течение в монашеската
школа, представено в учението на Евагрий Понтийски, и мистическото
направление в духовния живот, застъпвано от св. Макарий Египетски.
В своите
богословски и аскетически възгледи св. Максим продължава развитието
и на някои основополагащи за духовността на християнския Изток
постановки, водещи началото си още от традицията на Александрийската
школа и творчеството на св. Григорий Нисийски (335-394 г. сл.
Р. Хр.), преминали и възприети в духа на мистическото богословие
на Ареопагитския корпус в църковното учение. Това са преди всичко
някои възгледи за девството и целомъдрието, за духовното възхождане
на човека към Бога, за съзерцанието и богомислието, за мистичния
ерос, мистичното единение с Бога и обожението на човека в благодатта.
Сам приел
монашество и подвизаващ се в иночески образ, св. Максим става
един от най-авторитетните духовни учители на Църквата и един от
най-важните представители на монашеското богословие на Православния
изток.
|