Пастирското служение в болниците
В
русенската болница непрекъснато постъпват болни, които остават
различно по продължителност време. Понякога болестта отминава
бързо и безметежно, но понякога човек се залежава и за дълго време
бива отделен от своята естествена среда - семейство, работа, близки
и познати. В такъв момент у всеки човек се засилва чувството за
самота и изоставеност.
Самотата
поражда униние, а унинието - отчаяние. Тласкан от него, човек
се хвърля безкритично да търси начини и методи, за да възстанови
загубеното си душевно равновесие. И често попадат в ръцете на
гледачки, екстрасенси и други лечители, които се втурват
в душата на човека и нанасят още по-големи поражения.
Когато боледува
тялото, боледува и душата. Съответно, когато лекуваме тялото -
не бива да пренебрегваме и душата. Човекът е психосоматично цяло,
неразделно единство от тяло и душа, от дух и материя. По думите
на св. Йоан Дамаскин когато тялото и душата бяха създадени,
никое от тях не бе създадено първо, а другото второ.
Ние, свещениците
и лекарите, трябва да приемаме пациента като личност, състояща
се от душа и тяло, съзнание и сърце, като един организъм. Ние
трябва да разбираме неговите страхове, притеснения, емоции, съмнения,
чувство за вина, религиозни съображения, предразсъдъци и суеверия,
защото всички те допринасят за задълбочаването на болестта или
за преодоляването й. Положителното влияние на вярата, надеждата,
оптимизма и молитвата е доказано и клинически. Хуманната медицина
също признава значението на тези фактори за възстановяване на
болния. Това се потвърждава и от резултатите от анкетата.
Православието
се завърна почти изцяло към свойственото на източните Отци по-широко
разбиране за спасението - в контекста на служението (дяконията)
на Църквата към света.
Всеки акт
на служение и любов към другите е отговор, произтичащ от Христовата
жертва. Призоваването и отговорът на взаимното служение между
хората е пътят, по който любовта на Христос ни свързва и ни помага
да вървим напред в тази любов.
Нещо повече,
свещеникът трябва да препоръча покаяние и промяна на начина на
живот на пациента, когато стане ясно, че причината за болестта
е предишното му греховно поведение. Покаянието като вътрешна криза
(съд), като умиране на един начин на живот и раждане на друг,
като себепознание (Дойде в себе се, кокто пише св.
евангелист Лука за блудния син), води не само до разкриване на
красотата, на сладостта и на свободата на духовния живот, но и
до лекуване на телесни болести.
Вярата притежава
огромна живителна сила, а нашият духовен свят е чудодеен поради
присъствието на Твореца, Който прониква в нашето битие и го извисява.
|